تاریخچه شهرداری

در اواخر قرن سوم (هـ . ق) به منظور انجام و اداره امور شهري دايره احتسابيه با دو شعبه احتساب و تنظيف تشكيل شد، اما سازمان شهرداري با مفهوم امروزي از زمان تشكيل حكومت مشروطه (دوران قاجار) با تصويب قانون بلديه مصوب ۲۰ ربيع الثاني ۱۳۲۵ ( هـ . ق ) (۱۲۸۶ ش) پا به عرصه وجود نهاد. اين قانون در ۵ فصل و ۱۰۸ ماده تنظيم و تصويب شده بود كه در فصل چهارم، چگونگي سازمان بلديه، تقسيم كار، وظايف و حدود اختيارات اعضاي انجمن و واحدهاي سازماني تابعه، نحوه اعمال نظارت و مداخله حاكم را در امور بلديه تعيين نموده بود و در ماده ۹۳ آن بر لزوم و وجود شخصي به عنوان كلانتر (شهردار)، كه اداره امور بلديه را به عهده بگيرد اشاره شده است.

با نسخ قانون مذكور در سال ۱۳۰۹ هـ . ش قانون ديگري با ضوابط جديد و متناسب با افزايش اعتبارات و امكانات مالي شهرداري ها تصويب شد و وزارت كشور، سرپرستي ادارات بلديه را بر عهده گرفت. و در سال ۱۳۱۲ (هـ . ش) وزارت كشور براي اينكه اصلاحات شهري به خوبي انجام شود و كليه امور فني و شهرسازي شهرها زيرنظر مهندسين مجرب و با برنامه صحيح انجام گيرد با تقديم لايحه اي به مجلس شوراي ملي موجبات تشكيل اداره كل فني را در وزارتخانه فراهم نمود و بعد از سال ۱۳۲۰ هـ .ش اداره مزبور به اداره كل امور شهرداريها تبديل گرديد. سپس بر اساس قانون ۱۳۲۸ (هـ . ش) با اعطاي اختياراتي به انجمن شهر، از نظر سياسي و اجتماعي تحولاتي در وضع شهرها بوجود آمد.

شهرداري از نظر لغوي از دو كلمه «شهر» و «داري» تشكيل گرديده كه «داري» به معني اداره و مديريت و «شهر» پس از ۱۳۶۲ به جايي كه داراي شهرداري باشد اطلاق مي گرديد. بنابراين از نظر لغوي شهرداري را مي توان سازمان اداره شهر دانست و در اصطلاح، شهرداري به واحدي گفته مي شود كه به منظور اداره امور محلي و ارائه خدمات عمومي موردنياز شهروندان در يك مركز جمعيتي با خصايص شهري تشكيل مي شود.

شهرداري ها بر اساس مديريت شهري، ارائه خدمات و رفع نيازمنديهاي شهروندان تشكيل شده اند و از آنجا كه شهروندان و ساكنان هر محل بيش از سايرين، امكان تشخيص و درك نيازها، امكانات و احتياجات آن شهر يا محل را دارند، لذا مي بايست با مشاركت يكديگر و با انتخاب فرد يا افرادي كه مسئوليت رفع اين نيازها را بر عهده مي گيرد به تأسيس شهرداري اقدام نمايند.

پس از انقلاب اسلامی بر لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون اساسی تصریح شده‌است، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت هفتم به تعویق افتاد. اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۷ اسفند سال ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

تاریخچه شهرداری شهباز

شهرداری شهباز در اسفندماه سال ۱۳۹۱ تشکیل شد. اولین شهردار این شهر آقای احمد الیاسی بود. ایشان از ابتدای تاسیس شهرداری شهباز به‌عنوان شهردار به مدت حدود ۴ سال و ۵ ماه بعنوان شهردار به در خدمت ‌شهروندان بود. هم اکنون مهندس شعبان یادگاری از ۱۹ مهر سال ۱۳۹۶ به‌عنوان شهردار اين شهر منصوب شده و دارای مدرک تحصیلی لیسانس عمران است.

شهرداران شهباز - از زمان تاسیس تا کنون

5a12a59fcd973-IMG_8240.jpg

نام و نام خانوادگی: احمد الیاسی

تاریخ تولد: ۱۳۴۷

مدرک تحصیلی: لیسانس عمران

شروع خدمت :اسفند۱۳۹۱

پایان خدمت :مرداد ۱۳۹۶

5a12a62e8da46-IMG_8765.jpg

 نام و نام خانوادگی: شعبان یادگاری

مدرک تحصیلی: کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری

شروع خدمت: ۹۶/۷/۱۹

پایان خدمت :ادامه دارد

 

 

درجه شهرداری شهباز

درجه شهرداری شهباز با توجه به جمعیت شهر و بودجه و دیگر موارد بررسی شده از تاریخ ۰۱/۰۶/۹۵ پنج به تصویب وزیر کشور رسید.
شهرداری های کشور بر اساس جمعیت ، درآمد و بودجه سالیانه شهرداری ، امکانات ، قابلیت و توانایی های خدماتی و عمرانی در توسعه شهری و موقعیت سیاسی، اقتصادی ، و اجتماعی از یک تا دوازده درجه بندی می شود و این درجه بندی ملاک عمل شهرداری برای تعیین نمودار سازمانی، پست های اداری، تعداد معاونت ها، مناطق، سازمانها، ادارات، حد نصاب معاملاتی، شرایط احراز سمت شهردار، دریافت اعتبارات ملی و ... قرار میگیرد.

 

پروژه های عمده و اخیر شهرداری شهباز

احداث ساختمان اداری، خدمات شهری شهرداری و ساختمان شورای اسلامی با تجهیزات کامل
احداث ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و تجهیزات و امکانات پیشرفته
احداث سوله ماشین آلات شهرداری به مساحت ۴۵۰ متر مربع
نرده گذاری جان پناه مسیل های درون شهری
احداث و بهسازی پارک شهر
احداث و بهسازی پارک شهید گرکانی
احداث و بهسازی پارک چما
آسفالت معابر سطح شهر ۱۸۸۵۰۰ متر مربع
پیاده رو سازی معابر سطح شهر ۳۰۱۰۰ مترمربع
بهسازی و اجرای جداول و کانالهای آبروی سطح شهر
بهسازی، سنگ فرش و احداث دیوار کانال بلوار امام خمینی (ره)
اصلاح و جا به جایی تیرهای برق سطح شهر
پوشش انهار کانال های کشاورزی
بهسازی آرامستان های سطح شهر
اجرای طرح مکانیزاسیوین مدیریت پسماند
خط کشی معابر و نصب علائم هشدار دهنده و ایمنی
غرس درختان غیر مثمر در سطح شهر بالغ بر ۸۵۰۰ اصله درخت
طراحی و اجرای سیستم آبیاری قطره ای فضای سبز سطح شهر
نصب ۶ عدد برج نورانی در پارکها و آرامستان ها
احداث فاز اول نوار سبز جنگلکاری بالا دست سایت اداری به مساحت ۲ هکتار و کاشت بیش از ۱۳۰۰ اصله درخت
خرید ماشین آلات عمرانی و خدماتی
احداث ساختمان نمازخانه آرامستان های محله های هفته و بازنه
احداث ۵ میدان در سطح شهر
انتقال پسماندهای شهری به اراک.
کلیه حقوق این سایت متعلق